lördag

Julbock om fattigdom

Idag lördag 15/12 och i morgon 16/12 är det Järnjul på Järntorget. Välkommen!

Min ateljé deltar med julbockar och julkort. Min julbock handlar om fattigdom i ett aldrig så rikt Sverige som nu. Jag har under hösten klippt ut ansikten ur Göteborgs-Posten. Sedan har jag klätt nästan 400 flirtkulor med ansikts-urklippen och byggt en julbock av dessa. Runt julbocken har jag virat traditionella röda band. På banden har jag skrivet en text om läget i landet Sverige idag. Under julen skall det enligt gammal sedvänja råda frid och vi skall ge oss tid för eftertanke och omsorg om andra. Läs gärna bockens julfundering under bilden.

Julbockar och kort i ateljén innan de skall packas för att
bäras på till Järntorget och julmarknaden Järnjul.

"Sverige har aldrig varit så rikt som nu. Sverige har nu högst BNP någonsin. Men. Nästan en kvartsmiljon barn lever i fattigdom i Sverige. Nästan var femte barn i Göteborg lever i fattigdom. I Bergsjön lever mer än hälften av alla barn i fattigdom. I Torslanda bara 1 %. I Sverige vräks barnfamiljer. Det finns minst 1000 hemlösa familjer i Sverige. Plus de barnfamiljer som lever gömda. Att bli sjukskriven, arbetslös eller pensionär är en allt vanligare orsak till fattigdom i Sverige. Asylsökande familjer är de fattigaste. Bidrag till ekonomiskt utsatta familjer minskar i Sverige. Bidrag till de som redan har gott ställt ökar istället men kallas då skatteavdrag." 

Faktabakgrund till texten finns på Rädda barnens hemsida, Barnombudsmannens hemsida, Göteborgs stads hemsida och i Susanna Alakoskis bok Oktober i Fattigsverige.