söndag

Offentlig utsmyckning på plats

För ett år sedan fick jag av Göteborgs kommuns lokalförvaltning i uppdrag att skissa på en utsmyckningen till ett boende för psykiskt funktionshindrade personer. Konstverket skulle vara med motiv från naturen och utan människor. Från personalens sida var önskemålet att konstverken skulle förmedla värme och trygghet. Väggen som konstverket ska sitta var en stor gråmålade vägg. Ett roligt men klurigt uppdrag. 

Jag utgick från minnesbilder av natur som gett mig trygghet och lugn. Och att det skulle finnas grå detaljer på varje bildväv som skulle passa fint ihop med den gråmålade väggen. Jag landade till slut i en serie jag valt att kalla "Minnen av Värmland". Efter ett halvårs intensivt vävande i ateljén var vävarna klara, men då var husbygget försenat. Men tillslut i förra veckan kunde jag hänga upp vävarna. Hoppas nu att de boende och personalen kommer att trivas med bildvävarna.

Offentlig utsmyckning. "Minnen av Värmland".